Home > Yleinen > Tulevaisuuden voittajat ovat jo datamatkalla  

Seison ison ruokakaupan valmisruokahyllyn edessä ja yritän löytää etätyötä tekevälle miehelleni hänen suosikkilounaansa. Käveltyäni kärryineni pariin kertaan edestakaisin lukemattomia vaihtoehtoja tarjoavan hyllyn edessä, löydän vihdoin oikean hyllypaikan – joka valitettavasti on tyhjä. Yritän niellä harmini. Valikoiman hallinta ei ole helppoa aikana, jolloin tarjolla on kymmeniä tuhansia tuotteita ja tuhansia uutuustuotteita. Miten siis palvella optimaalisesti omaa asiakaskuntaa, jonka tarpeet pirstaloituvat päivä päivältä enemmän?

Valikoima- ja hinnoittelu haasteet ovat kasvaneet jo niin vaativiksi, että pelkällä kokemuksella ja hyllyjen läpikäynnillä ei etenkään isoimmissa yksiköissä selvitä. Avuksi on tullut keinoäly,joka synkronoi mm. asiakas-, tuote-, tuoteuutuus-, myynti-, tila-, kilpailija-, sää- ja paikkatiedon  ja optimoi tietojen avulla hyllymoduuli moduulilta tuotteet ja tilajaon. Kuulostaa science fictionilta, mutta sitä se ei todellakaan enää ole.

Tiedon hyödyntäminen valikoimasuunnittelussa ei ole uutta. Jo kymmenkunta vuotta sitten luin artikkelin, jossa kerrottiin miten Tesco, yksi kaupan alan datan hyödyntämisen edelläkävijä, käytti kysynnän ennustamisessa mm. säätietoa. Esimerkiksi aurinkoisena päivänä valmissalaattien kysyntä kasvoi merkittävästi, joten säänennusteiden huomioiminen salaattitarjonnassa paransi asiakastyytyväisyyttä ja pienensi hävikkiä.

Houston Analyticsin toimitusjohtaja Antti Syväniemen mukaan pilvipalveluiden myötä on astuttu uudelle aikakaudelle. Ennen tiedon täysimittainen hyödyntäminen oli käytännössä mahdollista vain isoille toimijoille kuten Tescolle. Nyt pilvipalveluiden ansioista myös pienet toimijat ja jopa yksittäiset toimipisteet voivat hypätä datamatkalle. Toinen merkittävä muutos koskee aikajännettä. Kehityssyklit ovat nopeutuneet: tavoitteellisesti toimimalla jo parissa kuukaudessa saadaan tuloksia.

Syväniemen mukaan toimijoita, jotka hyödyntävät kokonaisvaltaisesti saatavissa olevan tiedon, on kuitenkin vielä varsin harvassa. Usein yksi kehitystä jarruttava tekijä on organisaatioiden siiloutuminen, jolloin kattavaa näkymää ja aineistojen ristiinkytkentää ei saada tehtyä optimaalisesti.  Mutta tilanne on nopeasti muuttumassa.

Vaikka fyysisellä kohtaamisella ja tuotteen kokeilulla on jatkossakin merkittävä asema monen tuotteen ostoprosessissa, verkkokaupan merkitys tulee vääjäämättä ja kiihtyvällä vauhdilla kasvamaan. Tietoa kattavasti hyödyntävät hybriditoimijat eli toimijat, jotka aidosti pystyvät palvelemaan asiakasta ylikanavaisesti, tulevat ottamaan markkinat. Eli viimeistään nyt siilot ja kanavakohtainen jämähtäminen on purettava. Tietovirtojen tulee liikkua kanavasta ja tietolähteestä toiseen.

Kun digitaalisen maailman jättiläiset, kuten Amazon ja Alibaba, ovat toden teolla vyörymässä Suomeen, ”homma hallussa – ei hätää” -asenne on heitettävä kaivoon. Jatkossa ei enää ole kysymys vain ymmärryksestä, miten tietoa hyödynnetään optimaalisesti kilpailukyvyn näkökannalta, vaan myös laajemmasta strategiasta: minkälaisissa verkostoissa ja alustamaailmoissa toimimme paikallisella ja globaalilla tasolla.

Koska maailma ympärillämme muuttuu jatkuvasti, kaupan alan datamatkalle ei ole valmispakettia. Selvää kuitenkin on, että matkalle on hypättävä nyt eikä vasta huomenna.

 

Julkaistu Kehittyvä Kauppa -lehden numerossa 8 / 2018