Home > Tuulikki

Rakkaudesta viestintään ja intohimosta asiakkuuksien ymmärtämiseen ja hoitoon.

Markkula Tuulikki 2014 1 passikuvaRakastan kirjoittamista. Se on mitä ilmeisemmin geeneissä: isäni, isoisäni, setäni, tätini – koko sukuni vilisee toimittajia ja kirjailijoita. Koulussa ihmettelin, miksi äidinkielen opettajani luki sepustuksiani luokan edessä. En missään vaiheessa ajatellut kirjoittaa työkseni, mutta työtehtävästä riippumatta sattuma on heittänyt kynän käteeni tai läppärin eteeni yhä uudelleen ja uudelleen.

Työsuhteeni Keskossa kesti yli 33 vuotta, joten suurin osa kirjoittamisistani on liittynyt työhöni: Erilaisiin Keskon julkaisuihin ja verkkosivuille olen kirjoittanut asiakkuuksista ja vähittäiskaupan kehityksestä kolminumeroisen määrän artikkeleita, kolumneja, blogeja – yleensä omalla nimelläni, mutta usein myös taustakirjoittajana. 80-luvun lopussa toimin jopa Elintarvikeuutiset -lehden toimituspäällikkönä. Organisaatioiden myllerryksessä on ollut vaiheita, joissa yksikön tai toimialan viestintä on ollut kokonaisuudessaan vastuullani. Pääotsikoina Keskon vuosinani ovat olleet kuitenkin markkinointi ja asiakkuudet, joihin erilaiset urapolkuni kiemurat ovat aina jotenkin liittyneet.

Toinen rakkauteni, tai ehkä paremminkin intohimoni, ei ole geenitaustaista, vaan se on kasvanut työn imussa. Varsinainen herätysruiske oli Plussan perustaminen 1997. Vastasin tuolloin Anttilan markkinoinnista ja kaipasin epätoivoisen kipeästi lisäymmärrystä ja –tietoa asiakkaista. Kuin vastaukseksi syntyi Plussa: Vihdoinkin faktaa eikä pelkkää mutua! Vihdoinkin asiakaslähtöistä, kohdistettua, mitattavaa markkinointia! Olin niin vakuuttunut asiakaslähtöisyyden ja tiedon merkityksestä paitsi markkinoinnille myös koko liiketoiminnan kilpailukyvylle, että siirryin pian Plussaan töihin.

Työrupeaman katkaisi vuosituhannen alussa perhekuvioihin liittyvä parin vuoden visiitti Saksaan. Tuolloin koulua käyvien lasten kotiäitinä oli hyvin aikaa jatko-opinnoille, joiden aihe – kuinka ollakaan – oli kanta-asiakasohjelmien palkitseminen ja niiden vaikutus asiakkaan sitoutumiseen ja yrityksen menestymiseen. Näkökulma laajeni paitsi Suomen rajojen myös vähittäiskaupan ulkopuolelle lentoyhtiöihin ja erilaisiin monialatoteutuksiin. Innostus ja usko asiakkuuksiin sen kuin kasvoivat.

Saksasta palasin uutta energiaa ja ajatuksia uhkuen Plussaan, joka jossain vaiheessa sai eteensä väriä tunnustavan kirjaimen. Syntyi uudistunut K-Plussa , jonka ruorissa toimin hetken ennen siirtymistäni takaisin liiketoiminnan puolelle, tällä kertaa Rautakeskoon vuonna 2007. Kysyin silloiselta Raudan toimitusjohtajalta, tiesikö hän, että alan tuntemukseni rajoittui sahaan, vasaraan ja nauloihin. Vastaus ratkaisi siirtymispäätökseni: Meillä löytyy kyllä työkalujen ja rakennusmateriaalien osaamista, mutta ota sinä Tuulikki työsaraksesi nuo asiakkuudet.

Reilu seitsemän vuotta vierähti rautaisissa tunnelmissa. Asiakkuusohjelmat sekä liiketoiminnan analysointi tarkastelu asiakkuuksien kautta tuli osaksi jokapäiväisiä prosesseja. K-raudan Piha-klubi, Energiaosaaja-, K-vastuullisuuskauppa-konseptit syntyivät ja jalkautuivat rautakauppoihin. K-plus laajeni Venäjän K-rautoihin. Ruotsin Ihop-kanta-asiakasjärjestelmä syveni suorapostituksista asiakasymmärrykseen ja muutti nimensä Sisuksi. B2B asiakkaille otettiin käyttöön kauppoihin ja koko konserniin laajeneva SalesForce crm-järjestelmä.

Parissa kymmenessä vuodessa on tapahtunut paljon asiakasrintamalla, mutta kaupan rakenteiden ryskyessä ja uusien teknologioiden vyöryessä asiakkuuksien hallinnan ja viestinnän haasteet, muutoksen tarve ja nopeus kasvavat juuri nyt eksponentiaalisesti. Pilvipalvelut ja ketterät ennustemallit tarjoavat huimat mahdollisuudet edetä tiellä kohti tiedon hyötykäyttöä, parempaa, yksilöllisempää asiakaspalvelua ja kannattavampaa ylikanavaista liiketoimintaa.

Keskon toimialoista kokematta ainoastaan autokauppa, kun nyt kesäkuun alussa 2015 siirryin ison konsernin kasvattamana yksityisyrittäjäksi asiakkuuksien ja viestinnän maailmaan. Toivon voivani oman kokemukseni avulla auttaa ylikanavaisen asiakkuuksien, paremman palvelun ja viestinnän haasteiden ratkaisemisessa. Tehdä työtä, jota rakastan, digitaalisen murroksen pyörteissä uutta oppien.

 

http://murrosblogi.com/tag/tuulikki-markkula/