Home > Yleinen > Innovoi, kehity – tai näivety

Teollisen internetin vallankumouksellista merkitystä teollisuudelle verrataan usein James Hargreavesin vuonna 1767 keksimään kehruukoneeseen, Kehruu-Jennyyn, joka vei Englannin teollisuuden uudelle aikakaudelle. Uskon, että digitaalisuuden merkitys kaupalle on vielä suurempi kuin teollisuudelle: kauppa elää nyt ennen kokematonta rakenteita ja toimialarajoja voimalla uusivaa vallankumoustaan. Kehitystä ei voi estää, joten ainoa vaihtoehto on olla aktiivisesti osa muutosta.

Täällä Pohjolan perukoilla kauppa, etenkin päivittäistavarakauppa, on saanut toimia suhteellisen pitkään rauhassa kansainväliseltä kilpailulta. Globaalit kaupan ketjut ovat lähinnä kirittäneet suomalaista erikoistavarakauppaa. Tosin päivittäistavarapuoleltakin löytyy yksi piristävä herättelijä – saksalainen Lidl. Mutta nyt todellinen kisa on alkamassa. Muutoksen avainsanoja ovat digitaalisuus ja verkkokauppa. Pientä esimakua muutoksesta on jo saatu, mutta maailmanjätit, etunenässä Amazon, ovat vasta kärkkymässä markkinoinneillemme.

Puuttuuko suomalaiselta kaupan suurpelureilta rohkeus, kyky vai halu innovoida, rikkoa rajoja ja investoida etunojassa tulevaisuuteen? Verkkopalveluita kyllä kehitetään, mutta insinöörimäisen IT-lähtöisesti tekniikka ja tavarapeli edellä. Missä ovat ylivoimainen palveludesign tai arkeamme ilahduttavat verkkobrändit? Tärkein hengissä säilymisen edellytys digimurroksessakin on periaatteessa yksinkertainen: miten olla asiakkaalle relevantti, kiinnostava, lisäarvo tuottava. Siinä ei pelkkä toimiva verkkokauppa-alusta riitä.

Pieni pyrähdys Amazonin innovointimaailmaan nostaa sopivasti veren adrenaliinipitoisuutta. Google löytää Amazon-haulla kaikkea tilausta helpottavista, ylivoimaisista mobiilisovelluksista helikopteritoimituksiin. Tarjolla on elintarvikkeille puolen tunnin toimitusaikoja, ainutlaatuisia ominaisuuksia Amazon Fire tv-nettikanavalla, uusia terveystrendiin vastaavia, paikallisten yrittäjien palvelutuotteita – sopivasti täydentämään 20 miljoonan tuotteen perusvalikoimaa. Amazon tekee aktiivista yhteistyötä startupien kanssa ja ostelee kiinnostavia yrityksiä kehitystään vauhdittamaan. Amazon on siis tänään hieman enemmän kuin verkkokirjakauppa.

Mielenkiintoista ja kivaa – mutta myös toimivaa. Kesäkuussa julkaistun Millward Brown Digitalin verkkokauppojen konversiota selvittäneen tutkimuksen mukaan Amazonin Prime-asiakkaiden konversio oli käsittämättömät 74 %, kun verkkokaupassa yleensä päästään muutamaan prosenttiin. Jopa tavallisen Amazon asiakkaan konversio on 13 %. Ja markkinat palkitsevat edelläkävijää: Amazonin markkina-arvo ohitti kesällä perinteisen kauppajättiläisen Wal-Martin arvon osakemarkkinoilla. Eli suomalaisilla verkkokaupoilla riittää kirittävää.

Olen usein mietiskellyt, miksi suomalaiset pelifirmat menestyvät maailmalla, mutta saamme edelleen odottaa suomalaisen verkkokaupan läpimurtoa. Ainakin yhden vastauksen pelifirmojen menetykseen antoi kesäkuun Optiossa ollut, Rovion suuromistajan ja hallituksen puheenjohtajan Kaj Hedin haastattelu: Pitää olla uskallusta kokeilla, mutta jos tulosta ei synny, uskallusta myös luopua. Kun Angry Birds -peli löi läpi vuonna 2010, se oli yhtiön 52. peli. Viime vuonna Rovion pelejä ladattiin 600 miljoonaa kertaa, eli neljänneksi eniten maailmassa. Montako asiakasta saimme houkuteltua verkkokauppoihimme?

Rovion sitkeys palkittiin, mutta pysyminen huipulla vaatii jatkuvaa intensiivistä innovointia ja kehitystä. Sitä kuvaa hyvin se, että 40 prosenttia yrityksistä, jotka olivat USA:ssa Fortune 500 -listalla vuonna 2000, eivät löytyneet sieltä enää vuonna 2010. Samansuuntaista kehitys on varmasti Suomessakin.

Verkko on rikkonut kaupan alan maakuplan ja tuonut kansainvälisen tarjonnan suomalaisille klikkauksen päähän. Yksi merkittävä ylivoimainen kilpailuetu paikallisilla toimijoilla kuitenkin on: tukeva kivijalkaverkosto. Oikein oivallettuna ylikanavaisuus tarjoaa mahdollisuuden rakentaa asiakkaan arjesta sujuvampaa, toimivampaa, kiinnostavampaa. Odotteluun ei kuitenkaan ole aikaa, sillä kuten Charles Darwin totesi: ” Parhaiten eivät selviydy lajinsa parhaat tai älykkäimmät, vaan ne joilla on paras kyky sopeutua muutoksiin.”