Home > Yleinen > Analytiikkamatka-kirja on ilmestynyt

Lainaus Liikekirjojen sivuilta Analytiikkamatka-kirjan esittelystä:

Analytiikka on avain datasta tietoon ja tulevaisuuteen. Käynnissä oleva digitalisaatio muuttaa toimialarajoja, arvoketjuja ja liiketoimintaprosesseja mutta tarjoaa myös rajattoman määrän uusia mahdollisuuksia. Se kasvattaa päivä päivältä massiivisempia datapilviä, joissa piilee paljon hyödyntämätöntä pääomaa. Jalostamalla tätä dataa voidaan merkittävästi tehostaa nykytoimintoja ja toisaalta löytää täysin uusia liiketoimintamalleja.

Kirjan ytimessä ovat analytiikka ja tiedolla johtaminen. Tarina kulkee datan lähteiltä tiedon analysoinnin ja jalostuksen prosessien kautta tiedolla johtamisen mahdollisuuksiin. Analytiikan käytännön toimintaympäristöä avataan liike-elämän edelläkävijöiden haastatteluilla, joissa pureudutaan digitalisaation tuomaan murrokseen.

Kuten Mustin ja Mirrin Chief Digital Officer Miika Malinen toteaa: ”Digitaalisuus  on vain väline kulkea mukana asiakkaan arjessa, ei itseisarvo. Jotta voit täyttää asiakkaan tarpeet, sinun täytyy tuntea asiakkaasi ja ymmärtää koko elinkaaren arvo.” Tässä paljastuu tiedolla johtamisen voima. Maailmalla ovat menestyneet yritykset, jotka ovat asiakkuusnäkökulman kautta panostaneet dataan ja analytiikkaan.

Tuulikki Markkula on elänyt kaupan digitaalista murrosta aitiopaikalla Keskossa. Sekä eri liiketoiminta-alueilla että K-plus Oy:ssä toimiessaan Markkulan työn ytimessä on ollut asiakastiedon hyödyntäminen liiketoiminnan ohjauksessa ja asiakasdialogissa. Kaupan alan vaikuttajille hänen ajatuksensa muutoksesta ovat tulleet tutuiksi Kehittyvä Kauppa -lehden Asiakkaan aika -kolumneista. Ennen ryhtymistään yrittäjäksi ja Houston Analyticsin Senior Advisoriksi Tuulikki Markkula toimi kahdeksan vuotta Rautakesko Oy:n asiakkuusjohtajana.

Antti Syväniemellä on opiskeluajoista asti ollut yksi intohimo ylitse muiden: tiedolla johtaminen. Syväniemelle kaupan ala on tuttu sekä S- että K-ryhmän osalta. Tiedon hyötykäytön ja tiedolla johtamisen korkeakoulun Syväniemi kävi ollessaan K-Plus Oy:n Customer Intelligence Director. Nyt Antti Syväniemi on perustamansa Houston Analyticsin toimitusjohtaja ja alan tunnettu vaikuttaja.

http://www.liikekirjat.fi