Home > Yleinen > Suolaa, suolaa vähemmän suolaa

Olen aina asenteellisesti ajatellut, että ravitsemisasiat kiinnostavat pääasiassa naisia. Tietysti muutamaa poikkeusta kuten ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholmia lukuun ottamatta. Mutta poikkeushan vahvistaa säännön. Nykyisessä työyhteisössäni, jossa valtaosa on miehiä, olen joutunut muuttamaan käsityksiäni. Digitaalisuudesta elävässä ja sitä rakentavassa yhteisössä ei kulu päivääkään ilman ravitsemukseen ja terveellisyyteen ainakin jollain lailla liittyvää kommentointia. Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että henkilökohtaiset terveyskonseptit vaihtelevat laidasta laitaan: hiilihydraatittomasta Adkinsin dietistä, luomuun, kasvisruokavalioon ja proteiinijauheiden suurkulutukseen.

Eikä keskustelu todellakaan rajoitu työpaikalleni: lehdet, tv, sosiaalinen media pursuvat juttuja ja kommentteja aiheesta. Erilaiset terveellisyysruokavaliot ovat ennenkin nousseet muoti-ilmiöiksi, mutta nyt ei ole enää kysymys pintakuohunnasta – nyt on kysymys selvästä, voimistuvasta trendistä. Elintarviketeollisuus vastaa trendiin laajalla rintamalla. Yhden mielenkiintoisimmista ulostuloista on tehnyt Mars Food (valmistaa tuttuja tuotteita kuten Uncle Ben’s ja Dolmio). Yhtiö on ilmoittanut lisäävänsä tuotteisiin uudentyyppisen, asiakkaidensa ruokailutottumuksia ohjaamaan suunnitellun merkinnän. Merkintä kertoo, mitkä tuotteet on tarkoitettu päivittäisiksi ja mitkä vain ajoittain, esimerkiksi vain kerran viikossa syötäviksi. Mars Foodsin mukaan, joissakin tuotteissa on maun vuoksi paljon suolaa, lisättyä sokeria tai rasvaa, eikä ne siten sovi päivittäiseen käyttöön. Rohkea, vastuullinen avaus.

Suomalaisesta elintarviketeollisuudesta näyttävämmin terveystrendiin on lähtenyt Valio, joka on ilmoittanut tavoitteekseen puolittaa maitopohjaisten välipalatuotteittensa sokeripitoisuuden vuoteen 2020 mennessä. Valio haastaa #vähennyslupaus-kampanjassaan suomalaiset vähentämään suolan ja sokerin käyttöä arjessaan. Kampanjassaan se lupaa lahjoittaa jokaisesta tehdystä vähennyslupauksesta vähemmän sulaa tai sokeria sisältävän välipalan kouluille. Suomalaisten suolankulutusta Valio aikoo vähentää 60 000 kiloa uudella Valio ValSa- maitosuolainnovaatiollaan, jolla sanoo pystyvänsä alentamaan elintarkkeiden suolapitoisuutta maun kärsimättä. Loistavaa tuotekehitystä. Merkittävästä sokerin vähentämisestä jogurteissaan ovat kertoneet myös ainakin Arla ja Juustoportti.

Vaikka tiukka kasvisruokavalion noudattaminen on edelleen melko pienen porukan diettivalinta, kiinnostus lihan, etenkin punaisen lihan syömisen vähentämiseen on kasvanut. Yhä useampi haluaa kokeilla kasvisvaihtoehtoja. Yksi hyvä esimerkki on suomalaisen Gold & Green Foods –startup’in heti syntyessään merkittäväksi ilmiöksi kohonnut nyhtökaura, kaurasta ja pavusta valmistettu kanaa muistuttava lihan korvike. Tuote on sananmukaisesti revitty käsistä, siitä todisteena Stockmannin Twitterissä julkaisema kuva näyte-erän jonottajista. Odottelen tässä kiinnostuneena, millaisen ilmiön tämä tuote saa aikaan omalla työpaikallani. Onnea ajan virtauksiin vastaavalle startup’ille.

Uskon, että terveystrendit tulevat lähivuosina merkittävästi muutamaan ruokakaupan tarjontaa. Suuntana on luonnonmukaisuus, pois pitkälle jalostetuista runsaasti suolaa ja / tai sokeria sisältävistä tuotteista. Tuttuja esimerkkejä kehityksestä ovat rahka-buumi tai sokeroitujen aamiaismurojen ja ”ylimakeiden” jogurttien suosion lasku. Kun ylipainosta puhutaan myös lasten merkittävimpänä terveysriskinä, en yhtään ihmettele, että yhä useampi jättää sokeria pursuavat tuotteet hyllyyn ja nappaa ostoskärryihin ”Ei lisättyä sokeria” -vaihtoehdon.

Kauppa voi vaikuttaa asiakkaittensa valintoihin valikoiman, tarjousten, reseptien kautta. Mutta toisaalta kiinnostavalla, alan ilmiöitä huomioivalla tarjonnalla, kauppa voi kilpailla asiakkaistaan muutenkin kuin hinnalla. Terveellisyys ja luonnonmukaisuus ovat trendejä, joita kaupalla ei ole varaa olla huomioimatta.

 

Julkaistu Kehittyvä Kauppa -lehdessä 6 / 2016

 

Laatikkoon: Terveystrendit tulevat lähivuosina muuttamaan merkittävästi ruokakaupan tarjontaa.