Home > Yleinen > Mobiili tulee kaupan arkeen

Istuin metrossa ja selailin aikani kuluksi Ylen uutisvahdin tarjontaa, kun vieressä istuva, iäkäs mies alkoi epäsuomalaisen tapaan keskustelemaan kanssani. Hän oli erittäin tuohtunut kännyköiden tekemästä vallankaappauksesta.  ”Eikö kukaan enää osaa eikä halua tehdä mitään muuta kuin räplätä kännykkäänsä”, mies tuhisi. Nostin katseeni. Huomio oli totisinta totta: joka ikisellä, edessämme olevalla matkustajalla oli katse tiukasti puhelimessa. Kiitos edullisen hinnoittelun Suomessa kulutetaan maailman eniten mobiilidataa!

Älypuhelinten käyttö on lisääntynyt parin viime vuoden aikana todella huimasti. Meillä on tällä hetkellä yli kolme miljoonaa älypuhelimen käyttäjää, jotka räpläävät kännykkäänsä keskimäärin 150 kertaa päivässä. Puhelimesta on tullut elämämme käyttöliittymä. Ehkä henkilökohtaisia kontakteja kaipaavalla kanssamatkustajallani oli syytäkin olla närkästynyt.

Mutta ainakaan suomalaisen kaupan ei kannata ryhtyä mobiilikehityksen jarrumieheksi. Jos asiakas ei löydä haluamaansa palvelua kotimaisilta palveluntarjoajailta tai jos sivusto toimii huonosti mobiililaitteella, kansainväliset kilpailijat ottavat ilolla vastaan pohjolan perukoilta löytyvät mobiiliasiakkaat. Toisaalta mobiili tuo kaupalle huimia mahdollisuuksia parantaa sekä kustannustehokkuutta että palvelua.

European Retail Mobile Report –selvityksen mukaan älypuhelin tuo verkkokauppojen liikenteestä noin kolmanneksen, mutta ostoksista vielä suhteellisen pienen osuuden: vain 12 % – meillä Suomessa jopa tätäkin vähemmän. Oleellista on kuitenkin trendi: mobiililiikenne kasvoi vuodessa yli puolella ja ostoksien määrä lähes tuplaantui. Myös mainontakanavana mobiili kasvattaa nopeasti osuuttaan. Esimerkiksi kaupanalan edelläkävijämaassa Isossa-Britanniassa mobiilimainonta on jo ohittanut printin.

Ostamisen rinnalla toinen nopeasti yleistyvä mobiilin käyttökohde on maksaminen. 450 miljoona kiinalaista, siis noin kolmasosa kansasta, käyttää maksamiseen paikallista mobiilimaksupalvelua Alipaytä. Tämä suosittu sovellus on jo käytössä mm. Hki-Vantaa lentoasemalla. Mobiilimaksamisen yksi suurimmista haasteista on kuitenkin yhtenäisen standardin puuttuminen. Teknologiaratkaisuissa periaate ”antaa kaikkien kukkien kukkia” nostaa helposti kaupan kustannuksia.

Toinen hidaste on maksamiseen liittyvä ansainta. Esimerkiksi Apple vaatii suurelta vaikuttavan provision jokaisesta Apple Paylla tehdystä maksusta. Siksi esimerkiksi Nordean ja OP:n mobiilimaksut eivät toimi iPhoneissa, vaan ainoastaan Android- ja Windows puhelimissa. Harmillista meidän iPhone-käyttäjien kannalta. Mutta kehitys kulkee haasteista huolimatta kohti yleistyvää mobiilimaksamista. On mielenkiintoista nähdä, mitä Automatian pian markkinoille tuleva, nykyisestä NFC-teknologiasta riippumaton Online Debit -maksaminen tuo tullessaan.

Kutkuttavin esimerkki mobiilin tarjoamista mahdollisuuksista kaupalle on kuitenkin Yhdysvalloissa pian lanseerattava Amazon Go -konsepti, jossa mobiilisovellus muuttaa kassat tarpeettomiksi ja jättää kassajonot historiaan. Astuessaan sisälle älykkääseen liiketilaan asiakas aktivoi ilmaisen Amazon Go sovelluksen kännykkäänsä, jonka jälkeen hän voi kerätä haluamansa tuotteet suoraan mukaansa. Poistuttaessa kaupasta älyteknologian tunnistamat ostokset veloitetaan automaattisesti Amazon-tililtä – ja samalla kuitti kilahtaa asiakkaan sähköpostiin. Amazon Go-kauppa ei ole enää pelkkää fiktiota, sillä se on jo henkilökunnan testikäytössä.

Mobiilisovellukset tarjoavat siis huimia näkymiä kaupalle. Vuoden 2017 kuluessa siirrymme aikaan, jossa perussääntö on ”mobiili ensin”.

 

Julkaistu Kehittyvä Kauppa -lehdessä 1 / 2017