Home > Yleinen > Hyvinvoinnin markkinat murroksessa

Näköpiirissä oleva säätelyn purkaminen ja edelleen voimistuva hyvinvointitrendi muuttavat markkina-asetelmia. Huhtikuun lopussa Yliopiston Apteekki avasi Helsingin Forumin kauppakeskuksessa Egon, ”hyvinvoinnin, kauneuden ja urheilun erikoisliikkeen”. Valikoima painottuu kosmetiikkaan, vitamiineihin ja urheilijoille tarkoitettuihin lisäravinteisiin.

Koska hyvinvointiin kuuluu merkittävänä osatekijänä positiivinen fiilis, Egon pieni liiketila muistuttaa toteutukseltaan enemmän Stockmannin kuin peltomarketin kosmetiikkaosastoa. Kilpailuvaltiksi hemmottelufiilingin lisäksi on valittu palvelu, sillä ainakin avausviikolla ”myyjätiheys” oli riittävä ja heidän palvelualttiutensa kohdallaan. Palveluun panostetaan myös verkossa, jossa farmaseutit tarjoavat asiantuntemustaan chatin kautta. Kassajonosta päätellen Egon konsepti vastaa hyvin paikallisen asiakaskunnan tarpeisiin.

Hyvinvoinnin ympärillä siis kuhisee. Ego avasi ovensa vain pari viikkoa sen jälkeen kun Kesko ja Oriola-KD julkaisivat suunnitelmansa tuoda markkinoille 100 myymälän ja verkkokaupan terveys-, kauneus- ja hyvinvointimyymälöiden ketjun. Liikkeelle lähdetään suunnitelmien mukaan vauhdilla: ensimmäiset 15 myymälää avaavat ovensa jo tänä vuonna. Ainakaan uuden kauppaketjun perustajia ei voi syyttää kunnianhimon puutteesta. Toisaalta mikäli lääkemyynnin lainsäädäntö muuttuu, potentiaali on huima: Suomen 800 apteekin liikevaihto on n. 2,3 miljardia, josta itsehoitotuotteiden osuus on yli kolmannes.

Tässäkin kehityksessä vertailukohtaa voi hakea läheltä eli Ruotsista, jossa apteekkitoiminnan valtionmonopoli Apoteksbolaget AB purettiin vuonna 2009. Nyt ystävämme ICA on naapurissa apteekkialan markkinajohtaja Hjärtat- ja Cura-ketjuillaan, joista liikevaihtoa kertyi viime vuonna yli 1,3 miljardia euroa. Siinäpä hyvä kirittäjä Keskon ja Oriola-KD:n uudelle ketjulle.

Eikä K-ryhmä ole suunnitelmineen yksin. Sekä Lidl että S-ryhmä haluavat nekin osansa markkinoiden muutoksesta. Nähtäväksi jää, miten S-ryhmän vajaa 40 kaupan Emotion-ketju tulee uudistumaan. Erittäin kiinnostava, ajankohtainen hyvinvointiavaus S-ryhmältä liittyy kuitenkin ostodatan hyödyntämiseen. S-ryhmä käynnistää Helsingin ja Tampereen yliopistojen kanssa yhteistyön, jonka tuloksia jokainen tietojensa hyödyntämiseen luvan antanut asiakasomistaja saa työvälineen oman hyvinvointinsa kehittämiseen.

S-ryhmän ”Paras paikka elää” –vastuullisuusohjelman keskeisiä aiheita ovat terveys ja hyvinvointi. Tiedon hyödyntämiseen liittyvän yhteistyön tavoitteena on mm. tuoda asiakkaiden käyttöön sovellus, jonka avulla voi seurata omaa ruoan kulutustaan ja peilata sitä esimerkiksi virallisiin ravintoruosituksiin. En varmasti ole ainoa, joka jää kiinnostuksella odottamaan ko. yhteistyön tuomaa faktatietoa suomalaisten ruoan kulutuksesta yleensä – ja toisaalta käyttöön tulevaa sovellusta, joka voi auttaa kohti terveellisempiä ruokavaihtoehtoja.

Terveys- ja hyvinvointituotteet eivät ole vain erikoisketjujen agendalla, vaan hyvinvointitrendi koskee asiakaskunnasta riippuen enemmän tai vähemmän jokaista ruokakauppaa. Uskon, että suunnitelmia kirkastetaan jo keskusliiketasolla. Itse törmäsin muutokseen käytännössä: Menin hiljattain paikalliseen apteekkiin hakemaan käyttämääni monivitamiinivalmistetta. En löytänyt sitä enää hyllyltä ja kysäisin apua viereeni ilmestyneeltä farmaseutilta. ”Nykyisin se ei ole enää valikoimissamme, mutta löydät sitä viereisestä K-supermarketista”. En voinut olla hymyilemättä tyytyväisyyttäni, kun astuin sisään viereisetä ovesta – ja löysin pian vakiovitamiinini. Hienoa Laajasalon K-supermarketti!

 

Julkaistu Kehittyvä Kauppa -lehdessä 4 /2017