Home > Yleinen > Tekoälyn avulla markkinointi palveluksi

”Hei, kiitos ostoistasi ja hienoa, että olet käyttänyt Veturi-tunnuksiasi! Olet nyt askeleen lähempänä 10 euron matkaseteliä tulevan kesän matkoillesi. Sinulta puuttuu enää 194,00 euroa ensimmäisestä palkitsemisrajasta.” Kuusi euroa VR:n junalippuun sijoittanut tuttuni sai kyseisen mainoksen sähköpostiinsa viikkoa ennen kampanja-ajan umpeutumista. – Tämän markkinointikampanjan algoritmit eivät tainneet olla ihan kohdallaan.

Oheisen mainoksen Facebook-postaus herätti kiihkeän keskustelun kohdistetusta markkinoinnista sekä Facebookissa että työpaikkani ruokapöydässä. Jokaisella tuntui olevan omakohtaisia kokemuksia ärsyttävästä tai muuten vain metsään menneestä mainonnasta. Moni kertoi päätyneensä lopulta kokonaan kieltämään ”mokailijan” sähköpostimarkkinoinnin. Laktoositonta ruokavaliota noudattavana itseäni harmittavat etenkin nyt sesongin aikana laktoosipitoisten, ihanien erikoisjäätelöiden kohdennetut tarjoukset. Pitääkö minua kiusata herkuilla, joita en voi syödä?

Markkinoinnin siirtyessä entistä enemmän sähköisiin kanaviin ja kohdistettuun mainontaan asiakkaan odotukset kasvavat: sisältö, tuote ja tarjonta pitää osua kohdalleen. Viimeistään nyt markkinointi on käännettävä mainosrahalähtöisestä työntömainonnasta asiakkaan palveluksi. Se ei onnistu pelkällä mututuntumalla, vaan onnistumisen avaimena ovat tiedolla ohjatut, oppivat prosessit – ja osuvat mittarit.

Emme kilpaile enää pelkästään SM-sarjassa. Sekä mainoskanavien että mainostajien MM-kisa kiristyy koko ajan. Maailman digi-jättiläisten eli Googlen ja Facebookin valta-asema voimistuu verkkomainonnassa. Amazon, Alibaba ja monet muut kansainväliset jätit kasvattavat osuuttaan verkkokaupassa ja availevat jopa kivijalkamyymälöitä. Kilpailussa pärjää vain rautaisella osaamisella ja jatkuvalla kehittymisellä.

Meidän suomalaisten pitää siis aidosti panostaa huomisen kilpailukykyyn eli ennen kaikkea teknologia- ja data-osaamiseen. Kaupan alalla perusanalytiikan hyödyntäminen on verkkokaupan nopean kasvun ja yleistyvien markkinointiautomaatioratkaisujen vuoksi jo tätä päivää. Mutta vaatimustaso kasvaa kiihtyvällä nopeudella, eikä meillä ole varaa jäädä perässähiihtäjiksi. Siksi ilahduin todella kuullessani, että elinkeinoministeri Mika Lintilä nimittää työryhmän, jonka tavoitteena on nostaa Suomi parhaaksi tekoälyn soveltajaksi. Käynnissä on järisyttävä muutos, johon tarvitaan yhteistyötä yli perinteisten toimialarajojen. Tässä kehityksessä kauppa ei tule olemaan sivustakatsojan roolissa, vaan mukana muutoksen hyökyaallossa.

Toivon siis, että kaupan edustajat ovat ensimmäisenä ilmoittautumisjonossa Lintilän työryhmään. Nyt kaupalla on oiva mahdollisuus ottaa paras vakuutus tulevaisuuden kilpailukyvyn takaamiseksi. Etenkin Keskolla, jonka brändiarviointi- ja konsulttiyhtiö Brand Finance listasi Suomen kolmanneksi arvokkaimmaksi brändiksi vuonna 2017, on varmasti suurin himo päästä työryhmään. Brändiarvon säilyttäminen ja kasvattaminen edellyttää vahvaa panostusta markkinointiin, joka tekoälyn avulla voidaan muuttaa asiakkaan yksilölliseksi palveluksi = kilpailukyvyksi.

 

Julkaistu: Kehittyvä Kauppa 6 / 2017