Home > Yleinen > Rakasta muutosta

Menin joulun alla Marimekon tehtaanmyymälään etsimään ideoita joulupukin konttiin. Oven avattuani jouduin pysähtymään: kaupan koko sisääntulo oli tungokseen asti täynnä kiinalaisia asiakkaita. Lähtiessäni sama seurue työntyi pikkuhiljaa ovesta ulos. Sain todistaa, että ainakin yksi suomalainen kuluttajabrändi myymäläverkostoineen on onnistunut rakentamaan tunnettuutta myös rajojemme ulkopuolella.

Erikoistavarakauppa, etenkin vaate- ja viihde-elektroniikka, on päivä päivältä kasvavien haasteiden edessä: verkkokauppa kasvaa ja myyntiä valuu Suomesta kiihtyvällä vauhdilla ulkomaille. Moni kotimainen toimija on jo joutunut luovuttamaan. Tuoreessa muistissa liki 90-vuotiaan Seppälän ajautuminen viime syksynä konkurssiin. Mutta ei mene hyvin kaikilla kansainvälisillä menestyskonsepteillakaan: H&M painii laskevan myynnin kurimuksessa ja sulkee kannattamattomia myymälöitään. Mitkä ovat myllerryksen keskellä suomalaisen erikoiskaupan näkymät?

Peliä ei ainakaan vielä ole menetetty. Siitä ilahduttava, vastavirtaan kulkeva esimerkki on Musti ja Mirri. Ketju toimii Suomen lisäksi jo Ruotsissa ja Norjassa. Vuonna 1988 perustettu ketju on yritysostojen jälkeen Pohjoismaiden suurin ja Euroopan neljänneksi suurin lemmikkitarvikeketju. Tällä hetkellä Mustilla ja Mirrillä on yli miljoona kanta-asiakasta, joista yli puolet Suomessa. Hieno saavutus!

Ketjun liiketoimintaa, myös markkinointia, kehitetään aktiivisesti. Siitä osoituksena Markkinointi & Mainonta valitsi Mustin ja Mirrin toimitusjohtajan Mika Sutisen Vuoden 2017 markkinointijohtajaksi. Perustelujen mukaan markkinointi liittyy Mustissa ja Mirrissä kaikkeen toimintaan. Hienoa suomalaiselta ketjujohdolta! Tällaiset kommentit on liitetty yleensä Ruotsin menestyviin kauppakonsepteihin.

Vuoden 2018 merkkitapaus erikoistavarakaupan alalla on kuitenkin Keskon ja Oriolan yhteisen Hehku-ketjun lanseeraus. Ketjun tavoitteena on avata heti ensimmäisenä vuonna 30 kauppaa ja kasvaa edelleen 100 myymälään. Ei mitenkään vaatimaton suunnitelma. Yksi Hekun kirittäjä on varmasti ruotsalainen kosmetiikkaketju Kicks, jolla on Suomessa tällä hetkellä 29 myymälää.

Menestyksen takana on aina elävä strategia. Talouselämän artikkeli paljastaa, että Kicksin emoyhtiön, Axel Johnsonin strategiaan kuuluu 10-50-sääntö: Kymmenen vuoden kuluttua 50 % liikevaihdosta tulee liiketoiminnasta, jossa konserni ei tällä hetkellä ole lainkaan mukana. ”Se on rakkautta muutokseen. ” Strategiaa tukee myös tavoitteet, joiden mukaan viidenneksellä johtajista on ulkomaalaistausta, ja että johtoryhmän sukupuolijakauma on vähintään 40-60. Axel Johnsonin strategia vastaa selvästi tämän päivän haasteisiin: ainoastaan jatkuva muutos, laaja-alainen näkemys ja rohkea kokeilu tuovat menestystä.

Kesko ja Orion saavat Plussa-pisteet jo pelkästään siitä, että tuovat markkinoille uuden, kunniahimoisen erikoistavarakaupan konseptin. Tuplapisteet edellyttävät kuitenkin rohkeaa kansainvälistymistä. Valitettavasti en ole saanut olla edes kärpäsenä katossa Hehkun strategiaa raamitettaessa, mutta uskon, että jo lähivuosina saamme kokea uuden suomalaisketjun hehkuvan ainakin Ruotsissa. Naapurissa apteekkitoiminnan valtionmonopoli purettiin jo vuonna 2009. Nyt ystävämme ICA on apteekkialan markkinajohtaja Hjärtat- ja Cura-ketjuillaan. Eli meillä tulevaa apteekkitoiminnan vapautumista ennakoiden Hehkun strategiassa lienee rantautuminen ainakin lahden taakse. Aika näyttää, osuuko ennustukseni oikeaan.

 

 

Julkaistu Kehittyvä Kauppa -lehdessä 1 / 2018