Home > Yleinen > Lähteekö ruoan verkkokauppa vihdoinkin lentoon?

Satuin lounaalla istumaan kolmen intensiivisesti keskustelevan nuoren naisen pöytään. Pian selvisi naisten yhteinen nimittäjä: pienten lasten tuoma kiireinen elämä. Pöytäseurueen agendalla oli ruokaostosten teko. Kaksi kolmesta kertoi turvautuvansa verkkokauppaan. ”Uhmaikäisen, tarhan touhuista väsyneen lapsen kanssa kauppaan meno ei yksinkertaisesti houkuta”. Tämä perhe tilasi ruoat suoraan kotiin kuljetettuna.

Toinen perhe, joka myös osti ruoat pääsääntöisesti verkkokaupasta, haki ne kotimatkalla noutopisteestä. Kolmas valitteli, ettei asunut verkkokauppojen toimitusalueella eikä lähistöllä ollut sopivaa noutopistettäkään. Hän kuitenkin uskoi tilanteen pian paranevan. Hienoa! Jäi tunne, että Suomessa ruoan verkkokaupalla pyyhkii hyvin.

Valitettavasti näin ei kutenkaan ole. Vaikka Suomessakin ruoan verkkokauppa kasvaa, se on edelleen vain muutama prosentin kymmenesosaa koko ruokakaupan volyymista. Euroopassa edelläkävijä on englantilainen Tesco, jonka myynnistä jo noin 10 prosenttia tulee verkkokaupasta. Myös rapakon takana on päästy kiihdytysvaiheeseen: Maailman suurin vähittäiskauppaketju Wal-Mart raportoi verkkomyynnin kasvaneen viime vuonna yli 40 prosenttia. Tosin mukana luvussa on muutakin kuin ruokamyyntiä.  Amazon kertoo sekin hyvistä kehitysluvuista. Verkkokaupan jättiläinen tekee jakeluyhteistyötä ostamansa Whole Foods Marketin lisäksi useamman ruokakauppaketjun kanssa ja pystyy näin huippuunsa viedyn logistiikan optimoinnin ja suuren volyymin ansiosta tehokkaaseen jakeluun.

Mutta nyt meiltäkin kuuluu hyviä uutisia. Ruoan verkkokaupan yksi iso kompastuskivi on ollut tappiota aiheuttava jakelu. Kesko kertoo ratkaisseensa tämän haasteen. Päivittäistavarakaupan toimialajohtajan Ari Akselin mukaan K-ryhmä vie ruoan verkkokaupan uudelle aikakaudelle: kevään aikana kotiinkuljetuspalvelun piiriin tulee kaksi miljoonaa suomalaista. Todennäköisesti siis myös viimeinenkin lounaspöydän perheenäiti pääsee ruoan verkko-ostoksille.

Toinen verkkokaupan haaste logistiikan lisäksi on toimitusten ajoittaminen asiakkaan kiireisiin aikatauluihin. Myös tällä rintamalla tapahtuu: Foodmail Finland on tuonut markkinoille jääkaappiviileän ruokapostilaatikon. Bluetooth-lukolla varustetun, vuokrattavan Viilea-laatikon voi ruokatoimituksia varten tilata pihalleen (toistaiseksi vielä vain tietyille alueille). Laatikkoon liittyy sovellus, josta mm. näkee, milloin tilattu lähetys on saapunut. Moni uskoo Viilea-laatikon siirtävän historiaan yhden ruoan verkkokaupan esteistä.

Asun niin sanotusti metsässä. Lähimmälle bussipysäkille on mäkistä matkaa noin kilometri. Naapurissa asuva ikäihminen tilaa pääsääntöisesti ruoat verkkokaupasta, mutta lääkkeiden osalta se ei onnistu. Siksi toimin silloin tällöin naapurini henkilökohtaisena autokuskina. Apteekin edessä odotellessani toivon kahta asiaa: apteekkiliiketoiminnan vapauttamista ja järkevien, eri toimialat ylittävien jakeluratkaisujen yleistymistä myös meillä.

Suomessa on päivä päivältä enemmän ikäihmisiä, joille kaupassa, apteekissa tai vaikkapa pesulassa käyminen on arjen suuria haasteita. Nyt erilaiset digitaaliset palvelut yhdistettynä uudenlaisiin logistiikkapalveluihin voisivat parantaa sekä ruuhkavuosia elävien lapsiperheiden että apua tarvitsevien ikäihmisten arkea. Toivon siis menestystä sekä Viilea-laatikoille että jakeluja tehostaville ratkaisuille. Uskon, että meillä vihdoinkin on edellytykset ainakin ruoan osalta verkkokaupan volyymin todelliseen kasvuun.

Julkaistu Kehittyvän Kaupan numerossa 3 / 2018